Swiss Heaven… Zo voelde het op onze eerste hike in Zwitserland en de dagen erna deden er niet voor onder! Zoals beloofd hierbij een blog van onze keuzes in Zwitserland. Ik hoop dat je er wat aan hebt en met net zoveel plezier als wij er naar toe gaat!

Berner-Oberland
Ik zeg jullie eerlijk, wij deden voor deze reis amper voorwerk en pas ter plekke begon het te leven en maakten we beslissingen. We kozen voor Berner-Oberland simpelweg omdat mijn broertje daar met zijn gezin vorig jaar was en ook in de 3 weken voordat wij er dit jaar waren. Dit leek ons dan makkelijk, omdat hij ons dan al het 1 en ander kon vertellen. Maar de Berner-Oberland regio is een aanrader! Wij hebben er nu een klein stukje van gezien, maar gaan zeker terug om meer te zien en te beleven!

Campings
Wij houden van rust & stilte als we kamperen. Geen feestjes, schreeuwende kinderen of muziek. We durfden het nu niet aan om een camping van tevoren te boeken omdat we er al vaak de mist mee in zijn gegaan. Via internet vond ik Dany’s camping en ons verblijf daar ging van 3 nachten, naar 5, naar uiteindelijk onze complete vakantie in Zwitserland van 9 nachten. Voor ons een groot succes. We kregen toen we weggingen een boekje mee met de campings in de regio, dus je kan zelf kijken of er iets voor je tussenzit.
Campings Berner Oberland

Kortingskaarten
Je kan in Zwitserland verschillende kortingskaarten en/of -passen waarin alles inclusief is kopen. Van tevoren had ik hier naar gekeken op internet, maar ik zag door de bomen het bos niet. We wisten niet welke gondel we wilden nemen en hoe vaak, we wisten niet naar welke bergen we naar de top wilden en we schrokken vooral van de prijzen. We dachten –heel naïef waarschijnlijk- we rijden wel met de auto naar boven: nou dat kan dus niet haha.

Welke kaart -en of je een kaart koopt- kan je het beste zelf bekijken en berekenen en je daar laten informeren, maar hierbij onze keuze.

Top of Europe Pas

Wij kozen voor de top of Europe Pas en de reden was dat Liv heel graag naar de sneeuw wilde. Dat betekent naar de top van Jungfraujoch en om daar te komen betaal je als volwassene CHF 225,- (bijna gelijk aan de euro). Een kaart voor 4 dagen –waar alle gondels rondom Jongfraujoch én Jongfraujoch inclusief zijn- kost CHF 269,- dus dan heb je eigenlijk de kaart er al bijna uit met een bezoek aan Jungfraujoch. Kinderen onder de 6 zijn altijd gratis en voor een kind vanaf 6 jr. betaal je een vast bedrag van CHF 30,- voor de kaart. We kozen voor 4 dagen om het eerst uit te proberen en uit te zoeken wat we graag wilden doen. Daarnaast wisten we dat het die 4 komende dagen mooi weer zou zijn. Helemaal naar Jungfraujoch omhoog gaan om vervolgens in de dikke wolken te staan is echt zonde van het geld. Als je op de laatste dag dat je kaart geldig is (of eerder) teruggaat naar het loket mag je de kaart zoveel dagen verlengen als je wilt. Uiteindelijk verlengden we naar 8 dagen. De opeenvolgende4 dagen zijn relatief ook een stuk goedkoper dan de eerste 4 dagen. Het moeten trouwens altijd opeenvolgende dagen zijn (helaas) en de kaart wordt per dag gerekend, dus koop je hem om 15u ’s middags dan heb je van je eerste dag niet zoveel plezier.

Wil je niet naar de sneeuw, of heb je minder dagen de tijd, dan kan je ook kijken welke wandelingen of welke toppen je zou willen bezoeken en uitrekenen wat de gondels los kosten. Of gewoon naar boven én naar beneden hiken als je dat goed kan 😉

Top of Europe PasHiken

Bij elk toeristeninformatiepunt heb je allerlei informatiebrochures. De “belangrijkste” is het Hiking kaartje. Hier staan alle wandelroutes op met een legenda hoe lang ze duren. Dit klopt aardig als je ze loopt in de richting die beschreven staat. Wij liepen er bijv. 1 van boven naar beneden ipv andersom en waren om die reden een stuk sneller.

Van de meeste hoogtepunten heb je daarnaast nog aparte folders waar die wandelroutes daar nog eens staan uitgelicht.

Wandelen in Zwitserland

Dag 1 – First

Met de gondel gingen we naar boven en boven aangekomen liepen we vanaf First naar de Bachalpsee (route 1) en terug gingen we via 4a en 9. De terugweg hadden we helemaal voor onszelf en ‘t had op het laatst een steile klim, maar was verder prachtig!

Grindelwald - FirstGrindelwald - First

Grindelwald - First

Dag 2 – Schynige Platte

Met een leuk treintje (wat overigens bomvol zat, dat was wat minder), vertrokken we vanaf Wilderswil naar Schynige Platte. Parkeren in Wilderswil is overigens helemaal niet duur. Voor een paar euro sta je daar de hele dag. Boven aangekomen hebben we eerst “Lily’s schatz suche” gedaan. Je haalt op het station van Schynige Platte een boekje met de route en a.h.v. een aantal opdrachten dien je letters te verzamelen. Met de uitslag ga je naar het restaurant (waar de korte wandeling eindigt) en daar kun je een prijs uitzoeken. Liv vond het erg leuk en bij het restaurant is een kleine, maar leuke speeltuin.

Schydigge Platte Schydigge Platte

Lily's schatz suche

Daarna wilden we graag route 3 lopen, maar omdat het helemaal dicht trok en we totaal geen uitzicht hadden, hebben we uiteindelijk route 1 gelopen. Desalniettemin was het prachtig!
Schydigge Platte

Dag 3 – Jungfraujoch

Met echt een gigantische -en vrijwel nieuwe- gondel “The Eiger Express” gingen we eerst naar de Eiger en daarna op de trein naar Jungfraujoch. We hadden een heldere -zon zekere- dag gekozen. Op de berg zelf was het ook lekker qua temperatuur. Je hebt bij Jungfraujoch een ijspaleis (inbegrepen in de prijs) en een lift naar een uitkijkpunt (hadden wij geen tijd meer voor). Wij kozen ervoor om naar de Mönchsjochhütte te lopen en dat was een inschattingsfout… De sneeuw was heel mul en ik vond het echt een uitputtingsslag. Laat staan hoe het voor Liv was. Ik zou dit niemand aanraden, met of zonder kinderen haha. Het uitzicht blijft vrijwel hetzelfde, dus daar hoef je het ook niet voor te doen. Als je een paar meter die kant uit loopt, is het net zo mooi. Dan heb je alle tijd om te genieten van het prachtige landschap, het ijspaleis en uitkijkpunt. #tipvanflip

Plattegrond Jungfraujoch
Jungfraujoch Jungfraujoch Jungfraujoch

Dag 4 – Zwemmen in Wengen

Dit was een super tip van een volger op Instagram. Het zwembad in Wengen! Ik hou niet van zwembaden, maar zo tussen de bergen was het echt geweldig! Dit jaar (2021) was de entree gratis, maar ik heb begrepen dat het normaal ook niet veel kost. Wengen zelf is autovrij en erg leuk.

Zwembad Wengen

Dag 5 – Lieselotteweg

Dit was de leukste wandeling voor kinderen als je het ons vraagt. Wij hadden deze dag niet zulk goed weer helaas en we waren de regenjas van Liv vergeten (heel slim). Je haalt het kaartje voor de Lieselotteweg bij de terminal van Grindelwald en daar begint meteen de wandeling. De eerste Lieselotte-koe staat bij de ingang van de gondel (wij hadden die gemist en op de terugweg gedaan). Elke koe heeft een riem om met een stans en daarmee stans je letters in je kaart.

plattegrond lieselotteweg

Je gaat met de gondel naar Männlichen waar een super leuke speeltuin is en daarna loop je naar beneden naar Holenstein – het middelstation. Onderweg zijn er allerlei leuke opdrachten om te doen bij elke Lieselotte-koe. Wij hebben hier- ondanks het weer- veel plezier mee gehad! Als je alle letters hebt gevonden, kan je bij de Terminal een prijsje ophalen.

Männlichen Lieselotteweg Lieselotteweg

Dag 6 – Detective trail

Dit was wederom een wandeling met opdrachten. Dit is een speurtocht voor grotere kinderen of waarbij de ouders kunnen helpen. Je gaat vanaf Lauterbrunnen met een gondel naar Grütschalp en loopt naar Mürren. Vanaf daar neem je de trein weer terug.Detective trail

In Mürren ga je een schatkist openen en daar krijg je een verrassing. Er is ook een heel leuk cafe: Liv. Aanrader! En er lopen Gemzens rond – waar ik nog nooit van gehoord had 🙂

Detective trail Detective trail

Dag 7 – Van Eiger – naar Männlichen

Deze dag twijfelden we een beetje wat te doen. Omdat we geen tijd hadden bij Eiger toen we naar Jungfraujoch waren gegaan, besloten we vanaf daar de trein te nemen naar Kleine Scheidegg en dan naar Männlichen te lopen. Ook bij Männlichen hadden we slecht weer en de speeltuin daar is super tof! Toen we bij Eiger aankwamen moesten we een half uur wachten op de trein en dus besloten we dat stuk ook te lopen. Een mooie wandeling. Helaas wederom slecht weer toen we bij Männlichen aankwamen, maar het mocht de pret van deze dag niet drukken. Prachtig gewoon!

Eiger - Männlichen Eiger - Männlichen

Dag 8 – niets…

De bedoeling was om vandaag rustig aan te doen. Bij de meren te relaxen en dan de trein naar Harder Klum te nemen. Helaas was het erg bewolkt deze dag, zou er geen uitzicht zijn en hebben we er daarom voor gekozen dit niet meer te doen. Jammer, want we zaten helemaal in het ritme van onze dagelijkse hikes!

Wat neem je?

Ik weet niet of wij de juiste mensen zijn om dit aan te vragen, maar we vonden onszelf dit keer goed voorbereid. Omdat Zwitersland niet goedkoop is, had ik 2 bakken (en een koelbox) met eten meegenomen. We zijn zelf vegetarisch, maar hebben begrepen dat vlees erg prijzig is.

Dit hadden we bij qua eten: fruit en groenten voor 3 dagen, koffie, thee, noten (voor ontbijt), granola, boter, havermelk, yoghurt, pindakaas, appelstroop, hummus, jam, kikkererwten chips, fruit knijpzakjes, appelmoes, mayonaise, beschuit, crackers, eieren, roomkaas, kikkererwten, zwarte bonen, mais, tomatenblokjes, ananas (allemaal in blik), kokosmelk, kruiden, olijfolie, balsamico azijn, uien, knoflook, aardappelen, rijst, pasta, fruitsnoepjes, vega burgers en curry pasta van samasaya (zonder toevoegingen of troep).

Ter plaatse hebben we alleen fruit, groenten en yoghurt nog bij gekocht.

Qua kleding: laagjes, laagjes, laagjes. Het meest heb ik mijn korte broek, mijn jogging pak en regenjas gedragen.

Veel plezier!

Ik hoop dat je net zoveel plezier hebt in Zwitserland als wij en dat je hier wat aan hebt gehad.