Copycats en de meeste gehoorde excuses

Wat is een copycat? Volgens de Van Dale:
Copycat (informeel). 1. na-aper, navolger 2. Afkijker, spieker

Toen ik 5 jaar geleden mijn bedrijf startte, dacht ik –naïef?- dat iedereen zelf teksten schreef voor zijn of haar website en alleen zijn of haar eigen foto’s gebruikte. Toch heel logisch dat je je website alleen vult met teksten die je zelf geschreven hebt en vult met foto’s die je zelf hebt gemaakt? Leek (en lijkt) mij zo vanzelfsprekend. Maar dat is het dus niet! Helaas 🙁

Inmiddels is het meerdere keren gebeurd dat ik mijn teksten en/ of foto’s terug heb gezien op andere websites (not a nice feeling..).

Waarom nu deze blog?
Ik hoop hiermee mensen (lees: copycats) hun ogen te openen en te waarschuwen: het komt altijd uit! Daarnaast deel ik graag een aantal tips met je (gericht aan de eerlijke fotograaf) over wat je kan doen indien het jou overkomt en de meeste gehoorde excuses van een copycat. Die zijn namelijk altijd en eeuwig dezelfde 🙂

Hoe kom je erachter?
Vaak is het toeval. Iemand anders herkent jouw foto of je komt om wat voor reden ook, op iemand z’n of haar site en je herkent je eigen foto’s en/of tekst terug.

Het hoeft niet altijd toeval te zijn, want je kan ook actief op zoek naar copycats. Bij Google Images kan je een foto van je website uploaden en dan kijkt Google waar deze foto nog meer gevonden wordt. Dat is natuurlijk best een werk, zeker als je veel foto’s op je website hebt, maar het is een mogelijkheid.

De eerste keer dat ik mijn foto’s tegenkwam op een andere site voelde ik me zo ontzettend rot. Ik was boos, kreeg er buikpijn van en dacht alleen maar: waarom doet iemand dit?! Ik mailde meteen op hoge poten naar deze persoon, vol emotie. Vol taalfouten ook. Ik vergat screenshots te maken en toen ik later deze persoon aan de telefoon kreeg, ging hij meteen in de verdediging en was het “bewijs” natuurlijk weg. Dit is overigens nog wel goed gekomen, maar daarover straks meer.

Wat kan je –volgens mij- het beste doen?
Het meest belangrijke is dat je jezelf af moeten vragen of je er werk van wilt maken en of (en hoeveel) energie je erin wilt steken. Ik zeg eerlijk dat ik niet overal werk van maak, het ligt eraan “hoe erg” het is. Soms mail ik naar de desbetreffende fotograaf en geef ik ze 2 dagen om de inhoud van de site te veranderen. Dit doe ik meestal wanneer het alleen om stukken tekst gaan die van mijn website zijn gehaald. Gaat het om foto’s dan is het een ander verhaal.

Als je ontdekt dat jouw foto’s door iemand anders gebruikt worden, maak dan als eerste screenshots van alle content die van jou is. Zorg dat er een datum in de screenshot staat.  Stel dat je vergeet screenshots te maken, of de persoon wordt getipt en haalt alles weg voordat je het kan doen, dan kan je ook naar websites in het verleden kijken, mits “de robot” is langs geweest. Je kan dit doen via The WayBack Machine.

Daarna is mijn tip: schakel een advocaat in. Ik laat deze zaken behandelen door Charlotte van Charlotte’s Law & Fine prints. Zelf vind ik de negatieve energie die het kost, het heen en weer gemail en de excuses die je krijgt, het niet waard. Het geeft me zoveel stress dat ik het liever uitbesteed. Wanneer jouw foto’s zijn gebruikt en je hebt screenshots sta je altijd in je recht, dus hoe dan ook zal je een schadevergoeding krijgen + de kosten die je hebt gemaakt voor juridisch advies. Een win-win situatie (garantie kan ik je natuurlijk niet geven en jouw advocaat ook niet, maar je hebt wel een ijzersterke case).

Ik moet eerlijk zeggen dat het me vooral om het principe gaat. Mensen moeten leren om van andermans spullen af te blijven. Daarnaast heb ik keihard gewerkt en geld geïnvesteerd om te komen waar ik nu ben, dus een schadevergoeding vind ik meer dan normaal. Ik heb meerdere malen een situatie gehad waarbij iemand mijn foto’s gebruikte en zelfs zijn of haar eigen logo erop had gezet en alle keren heeft Charlotte dat keurig voor me opgelost én heb ik er zelf een financiële vergoeding aan over gehouden.

Veel gehoorde excuses
Om je alvast voor te bereiden, dit zijn de meeste gehoorde:

  • Ik wist niet dat het niet mocht (yeah right!).
  • Ik heb de foto’s gevonden via Google (dat zal best, maar bij elk plaatje staat “deze afbeelding kan auteursrechtelijk beschermd zijn, dat deed geen belletje rinkelen?)
  • Ik ben net begonnen en had wat foto’s nodig, ik was van plan om ze eraf te halen (en toen dacht je, dan doe ik net of ik ze zelf gemaakt heb? Want daar belazer je je klant niet mee? Om nog niet te spreken over jezelf voor de gek houden en het feit dat je iemand zijn of haar werk pikt om er zelf beter van te worden).
  • Mijn websitebouwer heeft de foto’s even gebruikt om de website mee te vullen (er is echt geen professionele websitebouwer die foto’s van iemand ander z’n site haalt en dan jouw site met de foto’s online zet. Wanneer ie dat wel doet, dan is ie een Jan Boerenlul, medeverantwoordelijk en zal ik ervoor zorgen dat hij ook mee betaalt aan de schadevergoeding die je straks aan je broek krijgt).
  • Ik wilde je nog om toestemming vragen (dat is dus omgekeerde wereld en daarnaast zou ik voor zoiets nooit toestemming geven).

Elke copycat die betrapt wordt, komt met dezelfde excuses.

Beste Copycat: Dit soort excuses hebben geen zin! Als je een beetje fotograaf bent dan weet je dat het NIET mag en daar is geen enkel excuus voor. Ieder van ons is ergens begonnen en wij hebben dat ook niet met andermans foto’s gedaan.

Dus alsjeblieft: stop ermee! Je doet mij en alle serieuze fotografen er een groot plezier mee (oh: en je portemonnee ook).

Marry Fermont

Reacties

Reacties