Op veler verzoek… Ik begin met een disclaimer. Dit is niet ontwikkeld voor anderen, dit is gewoon voor onszelf gedaan. Vanwege jullie enthousiasme deel ik wat ik aan voorbereiding en planning heb, maar of het allemaal klopt dat weet ik niet 😉
Het kinderfeestje met thema ruimte
Deze zomer organiseerden Denny en ik een kinderfeestje voor Liv met het thema ruimte. We maakten o.a. 2 escaperooms. De escaperooms zijn geschikt voor kinderen in de leeftijd 6 a 7 jaar. (onze ervaring althans). In deze blog geef ik je zoveel mogelijk informatie om het zelf te organiseren, inclusief het draaiboek dat ik maakte. Ik kan niet garanderen dat het 100% kloppend is, maar hé je hoeft er verder weinig voor te doen, dus dat moet je maar op de koop toenemen 😉
Liv bedacht het thema ruimte en wij verzonnen alles eromheen. Uiteraard kan je het thema naar je eigen zin aanpassen.
De uitnodiging
De uitnodiging moest een raket worden, aldus Liv. Op Crafting Cheerfully vond ik de perfecte raket. Er zaten sjablonen bij en een uitgebreide uitleg hoe te maken. Ipv het ruimtemannetje printte ik foto’s van de kids die uitgenodigd waren (niet op de foto ivm privacy) en die plakten we op het raam.
Het feestje
Voor het feestje had aankleding gevonden via Facebook Marketplace. Toevallig verkocht iemand overgebleven spullen van een ruimtefeestje (bekers, bordjes, rietjes, confetti etc). Daarnaast had ik via Ali Express nog het 1 en ander besteld en ik had een oproep gedaan op social media voor ruimte lampen en extra aankleding in de escaperooms.
We hadden 2 escaperooms en 8 kinderen zodat ze per 4 kinderen naar binnen konden. Tussen het wisselen van de escaperooms (waarbij wij de escaperooms weer in orde moesten maken), was er een knutselactiviteit. Bij Action had ik manen, sterren, planten en ruimteschepen gevonden die je kon vullen met zand wat licht geeft in het donker.
Behalve dat ze uit de escape room moesten ontsnappen, moesten ze ook stukjes van een puzzel verzamelen. In totaal waren er per escaperoom 5 stukjes te vinden elke keer. Wat betekent 2 groepen, 2 escaperooms = 20 stukjes van een puzzel.
Het verhaal
Het verhaal wat we vertelden was dat er een raket naar de ruimte was gegaan, maar ergens op aarde was geland, maar dat we niet wisten waar. De kinderen moesten de raket achterna om er achter te komen waar die geland was. Uiteindelijk met een complete puzzel, zouden ze erachter kunnen komen waar die stond.
We hadden een grote raket geknutseld, althans, dat hadden de buren een tijd geleden gedaan en toen ik vragen of ik hem mocht lenen bleken ze hem net weg te doen. Wij hebben de raket gepimpt en vervolgens op een koffer geplakt zodat hij rechtop zou blijven staan. Achter de raket een ballon geplakt met een ruimtevaarder erop. De koffer zat dicht met een slot (waar ze gaande weg de code voor konden vinden) en daar zat de verrassing in: namelijk raket ijsjes.
Wafels versieren
Voordat we begonnen met de escaperooms en nadat de cadeautjes waren uitgepakt, hebben we eerst wafels versierd als raket of alien, of iets anders met thema ruimte.
De escaperooms
Van de escaperooms heb ik helaas weinig foto’s, maar in beiden kamers waren de rolluiken dicht en hadden we lampen die sterren projecteerden op het plafond. Beiden kamers hadden een briefje “start” in de kamer hangen met START, waar ze moesten beginnen
Escaperoom 1
Escaperoom 1 was in Liv haar kamer gemaakt, wat een bedhuisje is waar je onder kan slapen bovenop kan spelen.
1. Start in Liv haar bed. Hier hing een briefje met de volgende tekst:
De hint = Liv
De code = Rafa, Norah, Lotte
Verder stond er een doosje en hingen er witte papiertjes op. Op deze papieren was met onzichtbare inkt geschreven en in de doosjes zaten black light lichtjes. Ze moesten dit zelf ontdekken. Als ze met de lichtjes op de papieren schenen dan zagen ze:
Liv = koffer
Rafa = 4
Norah = 7
Lotte = 8
2. In de kamer stond een grote koffer met een cijferslot, de code van dit slot was 478
Als ze de koffer opende zat er een kinderboek in: “Hoe word ik astronaut” en een papier met gaatjes waar op stond op welke bladzijde ze dit moesten leggen. Als je het papier goed had gelegd dan las je: “naar het tafeltje gaan”.
3. Op het tafeltje (bureau) stonden ijsstokjes in een pennenbak. De stokjes waren genummerd. Deze stokjes moesten ze achterelkaar leggen zodat je de tekst erop kon lezen. Er stond op: “Op het bed staat Alien snot! Getver! Durf jij er 1 ding uit te halen?”
4. Op het bed van Liv stond een schaal en daar had ik groen slijm in gedaan (gekocht bij Action). In het slijm zaten 4 keien met 4 woorden. Ik had de tekst er op geschreven en toen de keien gelakt met spuitlak van de action zodat de tekst niet zou uitlopen. De woorden waren: Deur, touw, trek en code.
5. Onder de deur staken 4 touwtjes uit. Hier moesten ze aan trekken en dan kwamen er 4 kaartjes tevoorschijn. Op de deur hing de instructie: “maak een zin en draai om”. De zin was “Laat-ons-hier-uit” als dit goed lag en ze draaiden het om dan stonden er cijfers op de achterkant en als ze in de goede volgorde lagen dan hadden ze de juiste code waar ik de deur mee kon open doen.
Escaperoom 2
Escaperoom 2 was gemaakt in onze kamer. Wij hebben een bed met laden onderin.
1. Het briefje start hing op een la. Als ze de la open deden was de la leeg, er lag alleen een spiegel in. Met de spiegel moesten ze kijken wat er op de lattenbodem was geplakt. Daar hingen 4 hints.
Twee foto’s van een telefoon, de code om de telefoon te ontgrendelen (in spiegelbeeld zodat ze hem goed zouden zien met de spiegel) en een foto waar ze de telefoon konden vinden.
2. De telefoon moest ontgrendeld worden met de code en als ze dat deden dan was de screensaver een foto van de wasmand. Naast de telefoon lag en speld.
3. In de wasmand zaten ballonnen die ze met de speld moesten doorprikken. In 3 ballonnen zit een briefje en in 1 een sleutel. Ballon 1: sleutel, Ballon 2: blauw briefje met het woord blauw , Ballon 3: plaatje van een boek met het woord boek, Ballon 4: “Engels”
4. In de kast achter het bed stond een boek tussen de andere boeken. Een blauw boek “English Dictionary”, maar dit was niet zomaar een boek, maar een kluis vermomt als boek. Met de hints konden ze op zoek naar het boek en met de sleutel konden ze de kluis in het boek openen.
5. In de kluis zat een puzzel die ze op z’n kop moesten maken, met de achterkant voor. Er stond dan op de achterkant een code en met deze code konden ze de kamer uit.
Knutselen
Beiden groepjes moesten beiden escape rooms doen. Omdat we tijd nodig hadden om de escape rooms weer in orde te maken voordat ze wisselden, hadden we een “ruimte activiteit” tussendoor. Met lichtgevend zand in verschillende kleuren, konden ze verschillende ruimte figuren vullen. 1 iemand begeleidde de activiteit en de ander bracht de escaperooms in orde. Daarna konden de groepjes wisselen en de andere escaperoom doen.
Puzzelstukjes
Nadat beiden groepjes allebei de escaperooms hadden gedaan, hadden ze ook alle puzzelstukjes verzameld.
De puzzelstukjes lagen bij de verschillende opdrachten. Nu moesten ze met z’n allen proberen de puzzel te maken om erachter te komen waar de raket was geland.
Ondertussen ging Denny de raket daar daadwerkelijk zetten. Die zat dus op een koffer met een cijferslot geplakt en we brachten hem naar Speelhof Hoogerzael, een natuurspeeltuin bij ons in de buurt. We hadden daar een heel bekend punt op de foto gezet, geprint, gelamineerd en in stukjes geknipt.
Raketjes
Toen ze de puzzel hadden gemaakt, stormden ze naar buiten. Daar hingen op weg naar Hoogerzael nog 3 raketten gelamineerd met een cijfer erop. Deze 3 cijfers waren de code om de koffer open te maken en dan zat daar een pak met raketjes in (de waterijsjes 😉 )
Draaiboek & voorbereiding
Om alles gesmeerd te laten lopen, had ik alles uitgewerkt. Wat er moest gebeuren voor de voorbereiding, een draaiboek en hoe de escape rooms gemaakt moesten worden.
Hieronder vind je deze documenten die je kan uitprinten.
- Inhoud escaperooms
- Printen escaperooms
- Voorbereiden en klaarmaken escaperooms
- Uitleg aan de kids over de escaperooms
- Draaiboek feestje
- Gefeliciteerd de raket is gevonden!
Mocht je een soortgelijk feestje doen aan de hand van deze ideeën, zou ik het heel leuk vinden als je me dat laat weten of als je me tagt op Instagram of Facebook!
En als je vragen hebt of er is iets niet duidelijk (vond het moeilijk om precies allemaal uit te leggen), let me know!