Aan het begin van het schooljaar schreef ik de blog over de mogelijkheid parttime naar school te gaan in groep 1 (en 2) en dat wij voor deze optie kozen. Sindsdien heb ik veel vragen gehad over hoe het is gegaan. Nu het schooljaar ten einde is, lijkt me dat een mooi moment om terug te blikken.
De redenen voor parttime school
Even kort de redenen waarom wij kozen voor parttime school:
- We vonden het niet meteen nodig om op de kleuterleeftijd 5 dagen in de week op school te zijn, we zien de kleuterklas vooral als leuke aanvulling op thuis en dat kan parttime ook;
- We wilden het rustig opbouwen en dachten dat dit voor Liv het beste zou werken zoals we haar hebben leren kennen en zien groeien;
- We dachten dat Liv zelf 5 dagen niet zou trekken en wilden voorkomen dat er een doodmoe kind op school of hier thuis zou zitten;
- We hadden/hebben de luxe dat het kan dus wilden daar gebruik van maken.
De start
We zijn begonnen met 3 halve dagen. Ik heb van verschillende mensen gehoord die dit gedaan hebben, dat een kind al gauw niet meer het gevoel wil hebben om als enige opgehaald wilt worden midden op de dag. Daarom dacht ik dat Liv vanzelf wel aan zou geven wanneer ze dat niet meer wilde, maar niets bleek minder waar. In het begin was ze echt versleten van een halve dag school, maar naarmate de weken vorderden, kwam ze steeds energieker uit school. Een paar keer gaf ik aan: “Dan kan je ook gewoon op school blijven toch Liv?”, maar het antwoord was steevast: “nee mama, dat wil ik niet”. Toen ik net voor de herfstvakantie merkte dat ze de hele week het prima had gedaan, hebben we zelf de knoop doorgehakt en tegen haar gezegd dat ze na de herfstvakantie op maandag (hele dag), woensdag (halve dag) en vrijdag (hele dag) naar school zou gaan. Als we nl. op haar zouden moeten wachten, dan zou ze misschien nog steeds halve dagen gaan haha.
Het vervolg
We besloten dat we dit zouden houden totdat ze zelf zou aangeven dat ze meer wilde, maar die dag is nooit gekomen 😉 Ze heeft het het gehele jaar wel erg leuk gehad op school, maar vooral het vroege opstaan was een probleem. Daarnaast heeft ze dit schooljaar 6 (!) juffen gehad vanwege allerlei veranderingen en domme pech en dat heeft niet bijgedragen aan een band creëren met een (de!) juf zelf. Na de coronaperiode gaf de nieuwe juf aan dat als Liv was uitgeslapen op donderdag en dan toch nog naar school wilde gaan dat dit geen probleem was; de laatste weken hebben we daar gebruik van gemaakt. Eerst uitslapen en dan naar school, dat werkte heel goed. Ik heb ‘t al vaker geroepen: als school elke dag om 10u zou beginnen, zou ze er zeker vaker zijn!
Hoe was het?
Het is ons heel goed bevallen. Dingen die mensen ons van tevoren vroegen:
- Maak je je geen zorgen dat ze achter gaat lopen?
- Maak je je geen zorgen dat ze geen aansluiting vindt?
- Maak je je geen zorgen dat ze straks niet naar school wilt?
Etc etc, ’t is allemaal niet aan de orde geweest. Enige insteek voor ons (en denk voor velen) is dat ze blij uit school komt en niet bepaalde dingen al te moeten kunnen, maar dat ging toch vanzelf. Ze kent een heleboel letters, kan een beetje schrijven (paar woordjes), een beetje lezen (nou dat is misschien groots verwoord), simpele rekensommen, opdrachten etc. Gewoon helemaal prima! Ze heeft een heleboel vriendinnetjes, ligt goed in de klas, vindt het leuk om op school te zijn: echt gewoon een eerste jaar zoals je je als ouder wenst.
Alle kinderen in de klas wisten dat Liv er niet was op dinsdag en donderdag en de juffen gingen daar leuk mee om, ook dat was duidelijk en goed. Daarnaast heb ik Liv verteld en uitgelegd waarom dit zo kan en wat er verandert als ze 5 jaar is. Ze weet dat ze dan 4 dagen naar school moet en maar 1 dag kan thuisblijven, dus dat zal goedkomen.
Zelf vond ik de dagen met Liv thuis heel gezellig, maar ik had het ook prima gevonden als ze naar school was gegaan, want ik had genoeg te doen haha. Ik heb het gestimuleerd, maar de keus op dinsdag en donderdag wel bij haar gelaten. Overigens maakte het de overgang naar en na de “coronaperiode” wel makkelijk, ze ging moeiteloos over naar weer thuis zijn en vond dat ook gewoon prima.
Vroeg opstaan
Dat vroeg opstaan blijft wel een ding en ik hoop dat ze straks in het nieuwe schooljaar daar weer wat beter mee om kan gaan. Ze is er al veel in gegroeid en we zullen de hele vakantie de wekker om 8u blijven zetten, want anders is haar eigen patroon 21.30u tot 9.30u. Dat verschuift steeds een beetje als we geen wekker zetten.
Volgend schooljaar
Volgend schooljaar dus 1,5 dag erbij t.ov. dit jaar. Alleen nog op woensdag thuis. We zullen zien hoe dat zal verlopen. De juffen gaven zelfs nu aan dat ze moe was op school, hoewel ik dat zelf betwijfel. Ze moet nl. ’s ochtends altijd opstarten en is nogal een dromertje 😉 Ze komt altijd energiek uit school, dus mijns inziens gaat 4 dagen school lukken volgend jaar. Zo niet, dan kunnen we nog 5 uur in overleg met school aanvragen om er 3,5 van te maken, maar vooralsnog denk ik niet dat ‘t nodig is.
Als het kan: doen!
Als je het mij dus nu vraagt, zeg ik: als je dit kan doen, DOEN! Geen oververmoeid kind, gewoon speeldates, geen achterstand en vooral extra gezelligheid thuis. Als je tenminste een Liv-typetje hebt, want ik denk niet dat het voor elk kind is weggelegd 😉
Hier een foto van de eerste schooldag en de laatste schooldag. NB: snelle kiekjes erg vroeg in de morgen 😉